lördag 28 april 2012

Kropp&Knopp

Sitter och filar på min artikel som ska anpassas till 10-åringar och hamnade på KamratPostens hemsida för lite inspiration.
Utdrag från Kropp&Knopps A-Ö:

Ja!
Ett viktigt ord, att säga eller känna när man vet att man vill vara nära en annan människa: ”Ja – jag vill pussas!”, ”Ja – jag vill hålla handen!” Lyssna till din vilja!

Kär
När man blir kär så känns det i hela kroppen. Det går inte att ta miste på! Ibland blir man blyg för den man är kär i, i nästa stund vill man bara vara nära. Att vara kär kan vara underbart – och alldeles förfärligt.

Kärleksbrev
Ett sätt att visa att man gillar någon. Det kan vara genom ett brev, ett mejl eller ett sms, där man skriver vad man känner. Eller bara genom att kasta en liten papperslapp på den älskades bänk.

Nej!
Är ett viktigt ord att använda om man vill ha sin kropp ifred. Du har alltid rätt att bestämma över din kropp! Känn efter vad du själv vill och säg ”Nej” om du känner dig tveksam till något. Och kom ihåg: Man kan alltid säga ”Nej”, fast man tidigare har sagt eller känt ”Ja”. Lyssna till din vilja!

Pubertet
När man är mellan 9 och 14 år förändras både kroppen och knoppen.
...
Många blir osams med sina föräldrar under puberteten, eftersom humöret åker berg-ochdalbana. Ibland känner man sig missförstådd av hela världen. Och ibland känner man sig så lycklig och levande att det nästan gör ont!

Läs mer HÄR, intressant, till och med 22-23-åringar har något att lära.


PS Jag känner mig fortfarande missförstådd av hela världen ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar