torsdag 17 februari 2011

Hypnopomp hallucination

OJojoj drabbades just av ett extasryck. Med en touch av skräck.

Jag googlade Inception för jag blev sugen att se den. Sen klickade jag bara vidare och vidare och läser om drömmar, Jorge Luis Borges, klardrömmar och vidare till sömnparalys och sist hittar jag Hypnopomp hallucination. Och nu känner jag mig både lugn, rädd och new age-ig.

Jag har väl berättat om mina panik-drömmar där jag drömmer att jag vaknar och att nån är i lägenheten men jag kan inte röra mig och jag kan inte se? Har hänt sååå många ggr, men inte nu på ett tag, thank god. Det är så skrämmande och jag har alltid varit ensam så när jag gått upp har jag helt seriöst letat igenom lägenhetens alla vrår. Nu vet jag vad det är. Hypnopomp hallucination.

"Hypnopompa hallucinationer är hallucinationer som uppkommer i samband med uppvaknandet. Tillståndet antas uppkomma genom ett ofullständigt uppvaknande från REM-sömn, där effekten blir att delar av hjärnan fortfarande befinner sig i REM-sömn när man är vaken, och att man alltså drömmer vaken."

"Vissa människor lider av en återkommande kombination av sömnparalys (när man sover har man en slags muskelkontroll som gör så att man inte spårar med sin kropp i sömnen och en sömnparalys är då kontrollen stängs av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken) och skräckfyllda hypnagoga hallucinationer (hypnagoga är då man somnar in, hypnopomp då man vaknar) när de gått och lagt sig för att sova. Hallucinationen kan bestå i att en varelse rör sig i rummet eller är vid sängen och betraktar en själv, samtidigt som man inte kan se dem eller röra sig."

SAY WHUTT.

"De flesta människor drabbas endast vid enstaka tillfällen, och oftare hos de som upplever en period av ovanligt stor psykisk anspänning."

Well. Lets hoppas att jag mår bra nu?
Jag är mer eller mindre i extas. Det finns inget så fascinerande & skrämmande som drömmar. Nu ska jag öva på att klardrömma och förstå när en dröm är en dröm. Peace.

1 kommentar:

  1. Hm.. Jag är lite sen nu, men du kanske ändå kan se svaret :) Jag undrar om du vet om de e samma sak för mig... Jag har upplevt att något ont är omkring mig ibland.. Även så har jag ibland varit stensäker på att djävulen är i mitt rum, sen öppnade jag ögonen o titta runt i rummet.. Då såg jag djävulen fast i en död fågel form... Har även vaknat av att någon springer mot mig och ropar på mig ( ropade även innan jag såg detta också) . jag brukar få kramper, electreicitet eller skakningar... Men först gör det inte ont , men efter ett tag börjar det BORRA inom mig och det gör så fruktansvärt ont..... Jag kan även höra , se och röra på mig (fast väldigt tungt) och kan höra lite ljud ifrån mig när jasg försöker skrika....Hänt gnanska många ggr på sistonde. Jag vet inte om det kan bero på utmattning, ätstörningar eller alkohol ? Eller om det är det du beskriver...? Skulle gärna vilja veta....

    SvaraRadera